Good Monday -Mik Strøyberg presser citronen

Iværksætterhistorier - En podcast af Iværksætterhistorier

Kategorier:













Good Monday - Mik Strøyberg presser citronen



































Mik Strøyberg gjorde først karriere som intraprenør i Berlingske Media. Siden stiftede han Lemonsqueeze, hvor han hjalp europæiske virksomheder med at penetrere det amerikanske marked. Da han ville trække stikket og flytte til Bali med familien, så fik han en idé om at samle alle kontoraktiviteter på en digital platform. Han skulle bare lige hjem til Danmark og teste idéen, for at se om den havde potentiale. Den idé blev til virksomheden Good Monday og Mik træk derfor aldrig stikket. Det her er historien om Good Monday.



Episoden er sponsoreret af Copenhagen Venture Exchange

Allerede 6-7 måneder efter han startede hos Berlingske Media fik Mik Strøyberg lov at starte en ny indtægtskilde for sin arbejdsgiver - Sweetdeal. Det blev en stor succes og gav Mik meget frihed til at starte en masse nye projekter. Det var som at starte små nye virksomheder hele tiden, men med sikkerhed og en organisation i ryggen.
Intraprenørisk hustlefaktor adfærd
Da Mik skulle starte Sweetdeal for Berlingske medier, ville han skabe et internationalt brand, men ledelsen gav ham et stort rungende nej. Der var protokoller der skulle følges og hos Berlingske medier foretrak man at holde sig til det danske sprog.
"Så tog alle på sommerferie i første uge af Juli og jeg stod og skulle i gang med det her. Så tænkte jeg, at nu kan jeg lige så godt få lavet det sådan, som jeg synes det skulle laves. Hvis det hele slår fejl, så må vi lave et hårdt sving til venstre. Der var ingen designhuse eller brandhuse der var klar til at hjælpe mig med at få lavet først min logopakke og noget andet. Der sad faktisk bare en freelancer dengang, som jeg kendte gennem en ven og hun lavede så vores første logo til Sweetdeal og lavede det med de rigtige farver og det rigtige set-up. Da vi så kom ind i August og der var en uge til vi skulle lancere, så præsenterede jeg det og sagde, at det er altså det vi står med. Vi har brugt vores penge og vi har brugt vores tid. Der kommer til at gå halvanden måned ekstra, hvis vi skal ændre det. Så nu skal I vælge, om vi skal gå med det her eller om vi skal skifte over. Så fik vi lov." - Mik Strøyberg
Mik understreger, at man ikke skal trodse bare for at trodse, men man må gerne presse lidt på engang i mellem, hvis man ser en mulighed. Det gjorde, at det var betydeligt nemmere at få Sweetdeal ud i 3 andre lande.
Lemonsqueeze - Fra konsulenthus til Inkubator
Efter sin tid med Berlingske, så rejste Mik med virksomheden Issue til USA. Her fandt han ud af, at der var et marked, for at hjælpe europæiske virksomheder med at komme til USA. Det førte til, at Mik startede Lemonsqueeze i 2013. Alle sad i Europa og han I USA, så det nye konsulent hus var svært få gjort skalerbart. De første 15-20 kunder var enormt svære at få ombord og det var svært at få kunderne til at føle sig trygge og stole nok til at overdrage deres virksomheder. Virksomheden voksede dog langsomt og flere kendte brands,