Greenspeak – Sådan starter man et bæredygtigt mobilselskab for 50.000 kr.

Iværksætterhistorier - En podcast af Iværksætterhistorier

Kategorier:













Greenspeak - Sådan starter man et bæredygtigt mobilselskab for 50.000 kr.







































Greenspeak - er Danmarks velgørende teleselskab. Greenspeak er som grundprodukt et klassisk lavpris mobilselskab, men differentierer sig ved en stærk CSR (Corporate Social Responsibility) profil. Alt overskud går således til velgørenhed. 2 gange om året stemmer kunderne, hvad overskuddet skal gå til. Alle ansatte får ligeløn og så er det Anders, direktøren, der tager telefonen når du ringer. Af de 18 støtteprojekter er der bl.a. Læger uden grænser og verdens skove.

Målet er at opnå 1% af det danske mobilmarked. Indfrier man det, vil de kunne donere 1.000.000 kroner til velgørenhed om måneden! Det er alligevel noget at tage og føle på. Indtil videre har de over 6.000 kunder været med til i alt at donere 686.375 kr. Fordelingen kan du se her.

Er du interesseret kan du læse mere og oprette dig ved Greenspeak her. De tilbyder også erhvervspakker.




Stifterne ville gøre en forskel
Det hele startede da Anders Bøgeløv Jensen blev far. Han begyndte at se verden i et nyt lys. Derfor ville han gerne skabe noget meningsfuldt, som ville gøre verden til et bedre sted. Den idealistiske ide tog udgangspunkt i at finde et produkt som almindelig mennesker i forvejen betalte et abonnement for. I virkeligheden kunne det derfor være endt i mange andre retninger. De kunne have lavet cykler, solgt bredbånd, el-abonnementer og meget mere. Det endte dog med at blive telemarkedet, fordi det skulle vise sig at være nemmest.
50.000 kr. for at starte et mobilselskab
Ja. Den er god nok. Det kræver ikke alverdens kapital at starte et mobilselskab. Da Greenspeak skulle finde et telefonsignal, mødtes de med de 4 danske netværksudbydere TDC, Telia, 3 mobil og Telenor. Det bedste tilbud kom fra Telenor og kostede kun 50.000 kr. i startkapital. Om andre mobilselskabs iværksættere som Morten Strunge (Onfone og Plenti), Frank Rasmussen (Telmore) og Mads Veiby gav ligeså lidt, vides ikke.

Mads Rasmussen sprang umiddelbart efter på projektet med noget videohjælp og blev så betaget af det, at han også blev partner. 1 år efter trådte Mark Rasmussen også til som partner. Han havde en baggrund med salg indenfor telebranchen.