Ind til benet på Roccamore
Iværksætterhistorier - En podcast af Iværksætterhistorier
Ind til benet på Roccamore
← Forrige afsnit
Næste afsnit →
Frederikke Antonie Schmidt stiftede Roccamore, som et kickstarter projekt i slutningen af 2014. Siden har virksomheden, som producerer behagelige sko til kvinder af overskudsmateriale, udviklet sig meget. Alle sko er limited edition og opkaldt efter ekstraordinære kvinder. Frederikke begyndte allerede at tjene penge på bundlinjen i år 2. I år 3 havde hun en omsætning på 7,5 millioner og hun forventer næste år at nå op på hele 15 millioner i omsætning i år. Hun sælger kun online og via hendes egen butik. Læs mere om virksomheden her.
Episoden er sponsoreret af Copenhagen Venture Exchange.
Fra Danmark til Italien
Frederikke kommer fra en baggrund som designer. Hun læste på Teko Center i Herning. Efter et år af den 2-årige uddannelse tog hun til Italien, for at arbejde under en dansk designer. Hun lod som om, at hun stadig var i Herning og tog hjem til eksamener på Teko. Efter sin uddanelse arbejdede Frederikke for den danske designer i 2 år i Italien. Derefter læste hun på italiensk designerskole og blev kreativ direktør.
Kickstarter og travl start
Hun startede i september 2014 en kickstarter, for at tage hendes eget brand Roccamore fra drøm til realitet. I januar 2015 gik hendes drøm i opfyldelse, da hun havde rejst 330.000 kr. via over 300 kunder. Nu fik hun rigtigt travlt og gik næsten ned efter et år med hårdt arbejde. Derfor har hun haft fokus på, at bruge de penge, som Roccamore genererede til at ansætte medarbejder. I dag har Roccamore 6 fuldtidsansatte og 4 deltidsansatte. Roccamore var det første kvindelige kickstarter projekt i Danmark til at få crowdfunding og udover pengene fra kickstarter, så fik Frederikke en investering på 1,5 millioner kroner fra en business angel, som blev brugt til at flytte produktionen til Italien, da hun kendte sproget der.
Limited edition og overskudsmateriale
Roccamore producerer behagelige høje hæle. Det er håndlavede sko lavet i Italien af overskudsmateriale med indbyggede såler indeni. Alle sko er limited edition og opkaldt efter ekstraordinære kvinder.
"Alle kvinder fortjener, at få en sko opkaldt efter sig" - Frederikke Antonie Schmidt
Roccamore forsøger at gøre deres til at drive en bæredygtig forretning. Hør mere i teaseren herunder omkring hvordan de producerer deres sko.
https://ivaerksaetterhistorier.dk/wp-content/uploads/2019/10/Roccamore-Made-by-Headliner-1.mp4
Imponerende vækstkurve
Roccamore sælger kun via deres egen webshop og showroom. 72% af deres salg er online. Det koster Roccamore mellem 300-1000 kr. at skaffe en kunde. Dette afhænger af lokation og om kunden er tilbagevendende.