Kirppu – Lærte at leve med sine konkurrenter

Iværksætterhistorier - En podcast af Iværksætterhistorier

Kategorier:














Kirppu - Lærte at leve med sine konkurrenter



































Morten Bøjland er en af de to stiftere bag Kirppu. Den anden hedder Claus Andreassen. Ideen til Kirppu og konceptet med et "loppesupermarked" fik Morten af en Finsk medarbejder og delte den med Claus over en flaske rødvin. I deres rejse fra start til i dag har de haft mange bump på vejen. Kistebunden har været tæt på tømt over flere gange og de tabte undervejs en retsag til en konkurrent, som kostede dem 100.000 kroner. De har lært at kigge mere indad og forbedre sig selv, fremfor at fokusere på konkurrenterne. Dette afspejles blandt andet i deres service. Et klart eksempel er den årlige fødselsdag, som de holder for stamkunden Svend i deres første butik i Hillerød. 



Frisk finsk formulering
Mortens iværksætterrejse startede, da han, i en tysk virksomhed, var chef for Skandinavien, Finland og Baltikum. Han brugte størstedelen af sin tid på at rejse rundt og det var på en tur til Finland, at en finsk medarbejder overraskerede ham med en frisk kommentar. "Morten, når nu du bliver træt af dit arbejde, så ved jeg hvad du skal lave." Morten var overrasket over medarbejderens kommentar, men ikke destro mindre, så vakte han Mortens interesse. Ideen var at starte loppesupermarkeder i Danmark, da de havde stor succes i Finland.

Morten tog derfor med sin finske medarbejder ud og kigge på loppesupermarkeder, som var en velfungerende og velbesøgt forretningsform i Finland. De startede helt tilbage i slut 80'erne, da Finland var meget under pres økonomisk og derefter havde interresen blot vokset.
Fra et glas rødvin til et samarbejde
Morten havde ikke gjort mere ved ideen, før vennen Claus kom over til god mad og rødvin. Claus var i politikkens hus, men havde ved siden af en formandspost for Hillerød Kræmmermarked, som havde et besøgstal på 80.000 mennesker om året. En ejendomsmægler havde spurgt Claus, om de ville lave noget i en stor tom forretning, men det var de ikke interesseret i. I dette øjeblik så Morten muligheden og pitchede ideen, som han fik i Finland. Claus syntes det lød spændende og 1-2 måneder senere fløj han til Finland og mødtes med Morten. De tog med den finske medarbejder rundt og kiggede på de forskellige loppesupermarkeder og besluttede sig for at starte Kirppu, når de havde undersøgt markedet ordenligt.

De brugte et par år på at lave business casen og holdte en masse netværksmøder. De kunne se potentialet og at det fungerede i Finland. I Danmark var der mange besøgende til kræmmermarkeder og handlende på DBA, Lauritz osv., så der var allerde godt gang i handlen med brugte ting og samtidig var der også kommetmere fokus på bæredygtighed i Danmark.
To sælgere uden erfaring med retail
De tog kontakt til udlejeren, som havde tilbudt et tomt lokale til Claus og Hillerød kræmmermarked. De ville have ham til at tage risikoen og bruge lokalet til det første Kirppu loppesupermarked.