QuickOrder – Et dårligt kapitel betyder ikke enden på en god historie
Iværksætterhistorier - En podcast af Iværksætterhistorier
QuickOrder - Et dårligt kapitel betyder ikke enden på en god historie
← Forrige afsnit
Næste afsnit →
På en varm sommerdag inde på en café i Odense fik Mads og hans kammerater lyst til kolde øl. Caféen var dog overfyldt og travlheden skabte et rent kaos for tjenerne. Manglen på de kolde øl satte gang i deres tanker og det førte til en brainstorming - "Hvorfor ligger der ikke en ipad, så vi selv kan bestille?". Det vil frigive tid til at levere en bedre service og give færre klager fra gæsterne.
Episoden er sponsoreret af Copenhagen Venture Exchange
Som blot 14 årig blev Mads Wedderkopp, som så mange andre iværksættere inspireret af serieiværksætterikonet Martin Thorborg til selv at blive iværksætter. Han skrev derfor til en Niklas, som lavede og solgte sine egne armbånd på Facebook, hvor han foreslog at han kunne stå for det tekniske og markedsføringen. Det gik fint, men da armbåndsdillen døde ud, skilte de sig som partnere ad. Gennem et job som telefonsælger, fandt han ud af, at han havde flair for salg. Det betød af han allerede som 18-årig endte I en leder stilling med 120 mand under sig imens han gik på gymnasiet. Ved siden af startede han en webshop med herreundertrøjer og det blev en stor fiasko. Der var næsten ingen interesse.
Jagten på en kold øl startede QuickOrder
På en varm sommerdag inde på en café i Odense fik Mads og hans kammerater lyst til kolde øl. Caféen var dog overfyldt og travlheden skabte et rent kaos for tjenerne. Manglen på de kolde øl satte gang i deres tanker og det førte til en brainstorming - "Hvorfor ligger der ikke en ipad, så vi selv kan bestille?". På denne måde, så ville der være mere tid til at levere en god service og det ville give færre klager fra gæsterne.
"Så vi flår børneopsparingerne ud af kontoerne og så kaster vi en forfærdeligt masse penge på den her prototype og nogle tablets den kan køre på til restauranterne" - Mads Wedderkopp
På trods af meget lidt søvn, var gæsterne vilde med QuickOrder, så jernet skulle smedes mens det var varmt og investeringerne skulle findes.
Skideballe eller investering?
Mads forklarede derfor ideen til sin chef på sit fritidsjob og en uges tid efter blev han og kollegaen Kasper kaldt op til chefen. Frygten for en skideballe lå i luften, uden at de helt var klar over hvorfor. Til deres store forbavselse, så havde de begge forklaret om 2 meget identiske ideer. Så det var næsten en no brainer. De skulle arbejde sammen. Især fordi kompetencerne på Mads og Kaspers hold komplementerede hinanden godt, så de både havde marketing, lederskab, design og programmering. De vil således ikke skulle ud og ansætte nogen. Chefen vil gerne ligge 500.000 kr. For 18 årige teenagere var det selvsagt mange penge at blive tilbudt.
Kollektiv uddropning og hånden på kogepladen