Son Of A Tailor – Den perfekte algoritme og PR førte til global succes
Iværksætterhistorier - En podcast af Iværksætterhistorier
Son Of A Tailor - Den perfekte algoritme og PR førte til global succes
Jess Fleischer stiftede i 2013 virksomheden Son Of A Tailor. Jess fulgte sin livslange drøm om at blive iværksætter og skiftede et velbetalt job hos Ebay ud med en iværksætterrejse i den svære modebranche. Under sin rejse har Jess måtte kæmpe hårdt, for at bryde igennem med sine skræddersyede t-shirts. Hør ham fortælle om deres Kickstarter kampagne, deres marketing hacks, den perfekte algoritme og meget mere.
Denne episode er produceret af Podtribe media.
Episodens annoncør er Fonden For Entreprenørskab. Er du studerende og sidder du med en god idé? Så søg et Mikrolegat her!
Langt fra tanke til handling for Son Of A Tailor
Jess gik længe med tankerne om at starte sit eget, men i hans netværk var der ikke den store opbakning. Det tog derfor lang tid fra Jess første gang fik idéen til Son Of a Tailor til han i 2013 stiftede virksomheden. Jess kom, efter en afstikker som skilærer i Østrig, ind på DTU og fik en interesse for Lean Manufacturing. Det endte også med at blive omgangspunktet for hans arbejde i 4 år, inden interessen for hans konsulenttilværelse langsomt blev mindre. Han skiftede job og endte hos giganten Ebay, men han kunne ikke slippe tanke om at arbejde med sit eget. Han så at customization trendede, men at t-shirts stadig blev masseproduceret i standard størrelser. Efter forskellige markedsundersøgelser, så kastede Jess sig forsigtigt ud i at lave skræddersyede t-shirts. Han fortsatte dog et stykke tid med at tage nogle konsulenttimer hos Ebay, for at få tingene til at køre rundt i starten.
Gav ikke op trods svær start
Det var ikke let at få gang i Son Of A Tailor. Det tog Jess lang tid at finde producenter, som ville lave skræddersyede t-shirt og da de først kom på markedet, så var bestillingerne små. De kom mest fra de 3 f'er: "friends, fools and family".
Jess fandt ud af, at han måtte have hjælp. Han fik derfor den kreative Andreas Langhorn med på teamet. De besluttede sig for at lave en 're-branding' og lancere en Kickstarter kampagne. Det var hårdt arbejde og forberedelserne strækte sig over mange måneder. Da de efter kampagnen stod med 300 backers, så var skuffelsen til at mærke.
Euroman PR-boom, 'hacks' og bæredygtighed
Andreas og Jess havde deres tvivl om mulighederne med Son Of A Tailor, men erfaringerne fra Kickstarter projektet gav dem lyst til at starte deres webshop op igen. Problemet var dog at pengene var brugt og de begyndte derfor at se sig om efter andre jobs. Lige på falderebet lykkedes det dog heldigvis at finde en investering og pludselig vendte det hele. Teamet voksede til 5 og de gik i 2015 live med en ny hjemmeside. Deres brand var stadig forholdsvis ukendt og derfor måtte de finde nogle marketing 'hacks'. De fik bl.a. succes med at finde en svensk 'up and coming' influencer og at fokusere på kvinder, som købere for deres mænd/kærester. Dette blev en stor succes og de solgte hele 1000 gaveæsker over blot en enkelt jul. Det helt store gennembrud kom dog først, da udvikler Jakob Harder Holmelund ville optimere deres konverteringsrate på hjemmesiden.