Tonsser – Fornyet motivation til fodboldens talenter del 1

Iværksætterhistorier - En podcast af Iværksætterhistorier

Kategorier:















Tonsser - Fornyet motivation til fodboldens talenter del 1



































Peter Holm startede som 22-årig sin første virksomhed. Han miksede cocktails og spillede op til fest. Eventfabrikken, som han havde startet udviklede sig hurtigt, men Peter følte at han ville starte noget, som kunne skaleres på en global plan. Han startede derfor på ITU, hvor rendte ind i Simon Hjære Hansen, som han også havde læst sin bachelor med. De besluttede sig for at kaste sig over en række små projekter, men kedede sig hurtigt og vendte tilbage til FIFA spillet på playstationen og transfernyhederne på computeren. De besluttede sig derfor for at lave en virksomhed indenfor noget, som de interesserede sig for. Det klare valg faldt på fodbold. Sammen startede de Tonsser, som er et økosystem for fodboldspillere verden rundt. Hør i første del af historien om Tonsser om flere udviklere der hoppede fra, tilknytning af fodboldspilleren Jeppe Curth, en million investering fra en dressurrytter og da de sendte holdenes data direkte til modstanderen.



"Medskyldig" i den danske Mojito bølge
Da Peter som 22 årig arbejdede på en café i Aalborg var han med at starte en "mojito bølge", som skyllede ind over Danmark. Han miksede en masse smarte drinks og kom hurtigt ud og underviste på andre caféer. Da han var på arbejde begyndte virksomheder at spørge, om han ville komme og lave drinks til deres fester. Han så et markedspotentiale og åbnede sammen med en ven en virksomhed. Vennen var DJ og Peter var bartender, så det var meget ligetil. Event Fabrikken hed virksomheden og den eksisterer stadig i dag. De tjente 3000 kroner på deres første event og for de penge kørte de direkte i Bauhaus og investerede i materialer, så de kunne bygge deres egen mobile bar. 9 måneder senere holdte de et arrangement for Vestas til næsten 1 million kroner. Udviklingen var imponerende, men Peter manglede et projekt, som havde mere international skalerbar.
Backpacking og internationale ambitioner
Han tog læringen med sig i rygsækken rejste 6 måneder til Sydamerika, hvor han lå og tænkte over sin fremtid i en hængekøje. Han endte med at beslutte sig for at søge ind på ITU på E-Business uddannelsen. Hans ambition var at skabe et projekt, som kunne have international potentiale. Han havde før studeret med Simon og de to startede tilfældigvis på samme kandidat. De havde samme ambitioner og de begyndte hurtigt at arbejde sammen på små projekt. Ingen projekter virkede dog til at kunne motivere dem og de gik hurtigt tilbage til at spille fifa, læse transfernyheder og se fodbold.
Drivkraft og passion
Simon og Peter stillede sig selv et afgørende spørgsmål: "Hvorfor gør jeg som jeg gør. Hvad er det der driver mig?"

De kedede sig med deres projekter og besluttede sig for at det skulle være lysten og passionen, som drev dem. De ville derfor lave noget med fodbold og de så et kæmpe hul i markedet. Der var 55.