Tonsser – Fornyet motivation til fodboldens talenter del 2
Iværksætterhistorier - En podcast af Iværksætterhistorier
Tonsser - Fornyet motivation til fodboldens talenter del 2
← Forrige afsnit
Næste afsnit →
Du kan nu lytte til anden del af historien om Tonsser fortalt af Peter Holm, som startede virksomheden med Simon Hjære Hansen. Peter fortæller, om deres indtog på forskellige markeder med alle udfordringerne, fiaskoerne og succeserne som fulgte med. Han fortæller også om de unikke oplevelser, som de har haft i Tonsser og hvordan indtjeningen aldrig har været den primære motivationsfaktor for dem. Du kan også høre om de forskellige investeringer, at disrupte måden at finde talenter på og om at nå 1 million brugere.
Tonsser Allstars
Tonsser har altid været meget fokuseret på at opfylde deres brand promise, som er: "Empower players to unlock their potential". De har skabt flere fodboldhold, hvor deres brugere kan spille på og promovere sig selv. Holdene består af spillere sammensat fra applikationen. De sammensatte hold klarer sig godt, selvom de ikke har meget forberedelse. Et godt eksempel er da Tonsser samlede 15 spillere fra årgang 2005 til Kronborg Cup 2019. Spillerne mødte først hinanden to timer før den første kamp og endte alligevel med at vinde hele turneringen. Dette viser hvordan Tonsser opfylder sin vision og sit brand promise og hjælper spillere med at frigive deres potentiale.
Problematisk dataindsamling
Tonsser vil vil gerne ligge så lidt pres på spillerne, som muligt. I forhold til udlevering af data, så bliver resultatet for upræcis, hvis presset er for stort. Samtidig er fodbold en rigtig svær sportsgren at indsamle data fra i forhold til sportsgrene som Baseball. De bruger en samling af forskellige former for data, for at opnå det mest korrekte resultat. Noget er valideret, noget er crowdsourced, noget er brugergeneret og så til sidst samles det med noget "machine learning". De har et samarbejde med DBU, hvor de får data fra dem og så kan de selv ligge "det sjove data" oveni, som mål, assist og ugens spillere. De har planer om fremover at bruge computer vision cameras, for at indsamle flere informationer om de forskellige spillere.
Tonsser investor: "Only the paranoid survive"
Tonsser havde et par forfejlede test i Italien og Spanien, hvor landene ikke havde de tilgængelige data, som Tonsser skulle bruge for at fungere. De træk sig derfor hurtigt ud igen og så prøvede de i 2016 og indtage Frankrig. De fik god tracktion ret hurtigt og fik også deres første VC investering. De ville ud til Europa og de ville vækste hurtigt. Peter bliver stadig i dag mindet om hans sætning: "Spanien i dag, Belgien i morgen". De lærte meget, men tabte også en del, da de hurtigt måtte trække sig ud fra flere lande. De manglede forberedelse og de lærte hurtigt ikke ikke at være for kæphøje og ivrige. En af deres nye investorer var en tysk mand ved navn Frank. Hans sætning "Only the paranoid survive" forsøgte Peter og resten af holdet at leve efter. Man skal ikke tro at pengene varer evigt,