Sådan ser medieudviklingen ud fra Rådhuspladsen – Stig Ørskov taler med Morten Gade

Er det sværere at få medieforbrugere til at bruge mere tid eller flere penge? Hvordan påvirkes væsentlighedskriteriet af Facebooks algoritmer? Og hvorfor får vi aldrig et Spotify for nyheder? I denne udgave af Kforum Podcast byder vi velkommen til Stig Ørskov. Han er administrerende direktør i en af landets største medievirksomheder, JP/Politikens Hus, men også er en inspirerende følger af medieudviklingen nationalt såvel som internationalt. I samtalen med Morten Gade fortæller han, hvordan medieudviklingen ser ud fra hans kontor på Rådhuspladsen, hvilke internationale tendenser, muligheder og udfordringer, han ser - og hvordan JP/Pol handler på udfordringerne. Hør bl.a. om nichemedier, brugerbetaling og internationale ambitioner. I anledning af folketingsvalget drejer samtalen sig blandt andet om digitale deloffentligheder. De sætter i den grad sit præg på dette valg. Rasmus Paludan og Stram Kurs er opstået i sin egen offentlighed. Men også omkring mange af de andre partier trives fortællinger og halve sandheder. De publicistiske medier har en vigtig rolle i at udfordre og kontrollere alle “sandhederne”, men har ikke ressourcer til at følge med. Demokratiet har brug for en fælles offentlighed, mener Stig Ørskov. Ørskov taler også om truslen fra Facebook og de øvrige tech-platforme - og ikke mindst om, hvad den betyder for journalistikken og hvilke nyheder, der prioriteres. For hvordan udfordres væsentlighedskritierne af Facebooks algoritmer, hvilket ansvar bør Facebook tage - og hvad ville Stig Ørskov egentlig gøre, hvis han selv satte sig i Mark Zuckerbergs stol.

Om Podcasten

I hvert afsnit taler vært Morten Gade med en spændende K-personlighed, der gør os klogere på vores fag og giver os nye ideer.