Læreren som samtalepartner
KLASSENS TIME - En podcast af UNICEF Danmark
Kategorier:
”Samtalen mellem lærer og elev er som et isbjerg. Toppen af isbjerget er ordene, som er det, der bliver sagt. Men nedenunder er alt det usagte. Det er alt det, som er det specielt vigtige for vores relation og følelsen af tryghed – og det er her, at læreren spiller en kæmpe rolle,” Per Schultz Jørgensen.I dagens episode inviterer Liva og Catharina fra hhv. Paradisbakkeskolen og Vigerstedskole professor Per Schultz Jørgensen indenfor til en snak om, hvorfor tillidsforholdet til lærerne er så vigtigt for eleverne. Sammen taler de om, hvor dejligt det er, hvis læreren er mere end bare fagligt interesseret i eleverne, og at det kan være nemmere at tale med en lærer end ens forældre nogle gange. De diskuterer gode eksempler på kontaktlærere og giver gode råd. For som Per Schultz Jørgensen påpeger til allersidst, så handler trivsel hos eleverne om fire ting: gode kammerater, en tryg relation til læreren, at man føler, man slår til ift. mor og fars forventninger, og at man føler sig glad.