Lær at sætte grænser

Krifa Podcast - En podcast af Krifa

Kategorier:

Er du egentlig god til at sige nej? Og ved du overhovedet hvor dine egne grænser går? Som i parforholdet såvel som på arbejdet handler den lykkelige hverdag om at være sig selv - og vise andre hvem man er. Der skal både sættes grænser og ædes kameler - men hvornår gør man hvad? Podcasten er produceret for Krifa af Bauer Media. Vært: Christina Sander Gæster: Rasmus Højbæk, jobtrivselskonsulent hos Krifa og Mattias Stølen Due, psykolog og direktør i Center for Familieudvikling Klip: Rasmus Schwenger Projektleder: Camilla Christophersen Redaktør: Rune Born Schwartz Links: Din arbejdslyst påvirker hele dit liv. Som Krifa Plus medlem kan du få en arbejdslivssamtale, hvor du sammen med en arbejdslivsekspert sætter spot på dit arbejdsliv, hvor I fx kan tale om trivsel, jobsøgning, uddannelse og kompetencer. Læs mere på https://krifa.dk/godarbejdslyst/samtaler/arbejdslivssamtale Som Krifa Plus medlem kan du få en jobtrivselssamtale, hvor du kan få hjælp til at håndtere konflikter på jobbet og håndtere vanskelige situationer. Læs mere på https://krifa.dk/godarbejdslyst/samtaler/jobtrivselssamtale Lyt til podcasten “Styrk selvtilliden på jobbet” og få gode råd til, hvordan du håndtere din indre kritiker og får skruet op for de konstruktive tanker. https://krifa.dk/inspiration/karriereudvikling/faa-selvtillid-paa-jobbet Highlights: [1:40] Det er vigtigt at kunne sætte grænser både overfor chef og kollegaer. [2:40] Der er en tendens til, at vi tager os mere sammen, når vi er på arbejde, og derfor ikke har helt så mange konflikter, som vi har på hjemmefronten. [4:40] Vi kommer længst i alle relationer, hvis vi tør være ærlige om, hvad vi føler men vi skal dosere, hvad vi deler alt efter sammenhængen. Og jo tidligere vi sætter ord på, jo nemmere er det at blive på egen banehalvdel. [7:02] Vi er ofte utilfredse med chefen og beslutninger, som træffes på arbejdspladsen. Kan man mærke det bider sig fast, så skal man tage fat i det på en ordentlig måde. [11:25] Oplevelsen af uretfærdig behandling eller daglige irritationsmomenter fra chefer og kollegaer kan give dårligt arbejdsklima og konflikter. Man skal gøre op med sig selv, om det er noget man kan gøre noget ved. [13:28] Brug en god ven eller kæreste til at fortælle dine frustrationer og få vendt konflikten og hjælp til at træffe en beslutning omkring, hvordan du vil håndtere en konflikt. [17:16] Det kan være svært at sige fra overfor opgaver, fordi man er bange for at det påvirker relationen til kollegaerne og fordi vi gerne vil gøre det godt. [20:40] Travlhed kan hurtigt blive en kultur, som man gerne vil passe ind i og som vi skal leve med. Og det er dårligt både for dit arbejdsliv og privatliv. Vi har brug for pauserne. [24:38] Vi skal blive bedre til at turde sige fra og tale om, hvad vi tænker og føler. Og lytte til, hvad dine kollegaer siger til dig, når de er frustrerede.