En ny retning for Københavns Universitet - Hvad er universitetets rolle i fremtiden?

Hvorfor skal universiteter have en strategi?Universiteterne i Danmark er den slags institution, de fleste vil karakterisere som et sted, der har ansvaret for at skabe de bedste uddannelser for vores unge mennesker i samfundet. Derfor kan man fristes til at tænke, at universiteterne ikke har brug for strategier, når deres formål med at være i verden i forvejen står soleklart.Dog er Københavns Universitet et eksempel på et universitet, der netop har udrullet en strategi, der rækker ud over universitetets egne mure. I deres strategi fremhæver Københavns Universitet tre ambitioner, hvor de vil udvikle sig frem mod 2030. De forpligter sig på, at universitetet skal være:1. Det bedste sted for de bedste ideer2. Et innovativt og løsningsorienteret universitet og3. Livslang læringspartnerI denne måneds udgave af Ledelsesalmanakken taler vi med rektor på Københavns Universitet, Henrik Wegener, om potentialet i at lave strategier på universiteter, og om toplederens rolle i den proces. Og så taler vi om, hvad universiteternes rolle mon er i fremtiden, når komplekse samfundsproblemer banker på døren og må løses i fællesskab.”Vi er en boble, men vi har altid været og vil altid være i kontakt med omverdenen”, siger Henrik Wegener.Rigtig god lyttelyst!Månedens gæster: Henrik Wegener, rektor på Københavns UniversitetVært: Christian Tangkjær, partner i Mobilize Strategy ConsultingTitelmusik: “Idéer ad omveje” af Asbjørn Busk Jørgensen

Om Podcasten

Ledelsesalmanakken er en faglig time-out for dig, der er optaget af ledelse, organisering og strategi. Du praktiserer det selv eller hjælper nogen med det. Og du vil inspireres, udfordres, måske lære nyt. Hver måned opsøger vi ledere, praktikere eller teoretikere. Sammen undersøger vi aspekter af strategi, ledelse og organisering - som det udfolder sig i praksis. Fordi vi ved, at mange ledere savner tid i hverdagen til at reflektere over dét, der strategisk er vigtigt - og som kræver indsigt eller udsyn. Podcasten er tænkt, talt og produceret af Mobilize Strategy Consulting. Musikken er "Idéer ad omveje", skrevet og spillet af Asbjørn Busk Jørgensen.