LYDKUNST #37: Christiansen & Christiansen - En kærlighedshistorie
LYDKUNST PODCAST - En podcast af kunsten.nu
Kategorier:
En film, der er optaget efter partituret. En musik, der har plads til oprigtighed og inderlighed En opera til Folket, som Folket ikke vil have. Et pladekøb, der begynder som et mysterie og viser sig at være en kærlighedshistorie. Endda en kompliceret én af slagsen. Denne LYDKUNST-podcast handler om to kunstnere, der har været gift med hinanden, arbejdet tæt sammen, men som også har haft to fuldstændig forskellige kunstkarrierere. Henning og Ursula Reuter Christiansen mødte hinanden til en performance i Düsseldorf arrangeret af den tyske Fluxus-kunstner Joseph Beuys i 1966. I 1968 bliver de gift og året efter får de deres første barn. Op gennem 70’erne skaber de flere kollektive kunstprojekter, både sammen og hver for sig, og i samarbejder med andre eksperimenterende kunstnergrupperinger, som f.eks. ABCinema og Eks-skolen. De to kunstnere er igen aktuelle: På Museet for Samtidskunst i Roskilde viser de lige nu udstillingen “Christiansen i Høj Sø - Nyromantik i Henning Christiansens kunst i 1970’erne”, som sætter fokus på en overset periode i kunstneren og komponisten Henning Christiansens arbejde. En periode som starter med kompositionerne “Satie i Høj Sø”, inspireret af den franske komponist Eric Satie, og slutter med kompositionerne til filmatiseringen af Hans Scherfigs roman “Den Otteøjede Skorpion”, som blev et kæmpe flop og en mindre medieskandale. På Statens Museum for Kunst kan man lige nu opleve en udstillingen omkring filmen “Skarpretteren”, som anses for at være et af de vigtigste værker i dansk feministisk kunst. Filmen viser Reuter Christiansen i en serie tableauer: som Moderen, der leger med sit barn, som den opofrende kvinde, der ammer en udmattet soldat, og slutter med at Kvinden lader sig halshugge af Skarpretteren. Den ene kvinde må dø for at den anden kan eksistere. I denne podcast møder du kurator Magnus Kaslov, som står bag udstillingen på Museet for Samtidskunst. Og så møder du Ursula Reuter Christiansen som fortæller om deres tætte samarbejde, men også om den daglige kamp, det har været at holde fast i sig selv og sit kunstneriske virke, når hun samtidig skulle tage sig af børn, gård og husholdning. Lyt med og få svaret på, hvordan det kan være at Henning Christiansen, som er kendt for sin rolle i fluxusbevægelsen og for sine stramme, minimalistiske værker, pludselig sætter sig ved klaveret og komponerer skønne valse, operette og - i tonesproget - langt mere traditionel musik. Fakta: Ursula Reuter Christiansen (f. 1943 i Trier, Tyskland) blev uddannet i 1969 fra Akademie der Künste i Düsseldorf, hvorfra blev kåret som mesterelev. Reuter Christiansen har været professor ved kunstakademiet i Hamburg fra 1992-97 og professor i malerkunst ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i København fra 1997- 2006, som den 2. kvinde. Hum har udstillet på Charlottenborg (2016), MOCA, Los Angeles (2007-08), Kunsthallen Brandts Klædefabrik (2000) m.fl. Derudover repræsenterede hun og Henning Christiansen Danmark på Venedig Biennalen i 2001, hvor elementer fra Skarpretteren, var en del af udstillingen. Henning Christiansen (1932-2008) var komponist og billedkunstner. Christiansen havde studeret til klarinettist på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i starten af 1950’erne og vendte i 1961 tilbage for at studere videre til komponist. I 1985 blev han professor ved Hochschule für Bildende Künste i Hamburg, og han skabte en stor mængde visuelle værker, performances og installationer. Denne podcast er blevet til med støtte fra Statens Kunstfond og Dansk Komponistforening/KODA's kulturelle midler. I LYDKUNST-redaktionen sidder Anne Neimann Clement og Rosa Marie Frang. Denne podcast bruger klip fra følgende af Henning Christiansens kompositioner; "7 sange til Anna (Brøndum Ancher) op. 89" (1974), "Det er forår op. 56" (1970), "Satie i høj sø. op. 52" (1969), "Den otteøjede skorpion" (1979) og fra filmen "Skarpretteren" (1969).