8 gode råd når du skal afholde webinar

Marketing To Go med René Hjetting - En podcast af René Hjetting

Kategorier:

For et par år siden begyndte jeg at afholde webinarer – både de åbne webinarer og de lukkede, hvor jeg inviterer et bestemt publikum. Jeg tror, jeg har begået alle de klassiske fejl, man kan! Her vil jeg dele min erfaring sammen med det, jeg har lært fra andre, så du sparer dig selv for at spilde en masse tid.Jeg har delt det op i 8 gode råd, og så kan du tage det, du synes, du kan bruge, når du skal afholde webinarer eller andre typer onlinemøder.1. Vælg den rigtige softwareNoget af det vigtigste, når du skal lave webinarer, er at have software, der virker, med både billede, lyd og chat. Jeg har afprøvet en del af de webinar-løsninger, der findes, og der er flere gode muligheder, alt efter hvad du er til. Mange bruger GoToWebinar, og det fungerer fint, men efter at have prøvet en 10-12 forskellige bud på webinar-software, er jeg selv faldet for noget, der hedder Crowdcast og Zoom. De er nemme at bruge, har en høj kvalitet i lyd og billede og fås til en rimelig pris.Jeg bruger Crowdcast til webinarer, hvor deltagerne kun skal kunne chatte til mig. Når jeg har forløb, hvor jeg gerne vil både høre og se mine deltagere, så bruger jeg Zoom. Jeg har valgt det, man kalder en browserbaseret webinar-platform, hvor dine deltagere ikke skal downloade noget software, før de kan deltage.De fleste løsninger tilbyder en gratis prøvetid, så jeg vil råde dig til at prøve alle dem, du støder på. Afhold et webinar eller et andet onlinemøde for en lukket kreds, se, hvordan det virker, og vælg så den software, der passer dig bedst.2. Lyd og billede skal være i ordenHar du styr på mikrofon og webcam, er du godt på vej. Jeg har valgt at bruge mit indbyggede webcam, da det har en fin billedkvalitet. Jeg sætter min computer op på nogle bøger, så kameraet kommer i den rette højde. Der er også en del, der foretrækker et eksternt webcam, og her sværger mange til Logitech c930e 1080p Webcam.Til gengæld har jeg brugt en del tid på at finde den rigtige mikrofon. Der er mange gode mikrofoner derude – mit valg endte med at stå mellem: Røde Podcaster, Røde NT-USB og Røde NT-USB Mini. Jeg brugte YouTube til at finde folk, der havde testet de forskellige mikrofoner, og ud fra en god bunke video-anmeldelser besluttede jeg mig for at investere i Rødes Podcaster på en svingarm. Svingarmen betyder, at når jeg benytter tastaturet eller stiller en kaffekop, så kommer det ikke med i lydoptagelsen.Husk i øvrigt at købe et såkaldt POP-filter til din mikrofon, hvis det ikke følger med. POP-filteret fjerner uønskede bieffekter, som stemmen genererer, specielt P-lyde.Tip: Det kan godt betale sig for dig at søge på Google efter de produkter, jeg nævner her i blogindlægget, for at finde den billigste pris.3. Lav et manuskript til dit webinarNår jeg forbereder et webinar, skriver jeg altid stikord til, hvad jeg skal sige på webinaret. Jeg laver det i Word i 2 spalter; i den første har jeg det slide, jeg skal tale ud fra, og i spalten til højre har jeg stikordene, som passer til det pågældende slide.På den måde kan jeg nemt følge med og har altid en rød tråd at støtte mig til. Inden jeg afholder webinaret, øver jeg mig en 5-10 gange, så teksten er velkendt for mig. Engang imellem – hvis det fx er et nyt webinar – optager jeg lyden, mens jeg taler højt for mig selv. Det gør det nemmere at mærke, hvornår jeg skal holde pause, jeg opdager uklare passager, hvor jeg siger meget øh osv.4. Brug billeder i din præsentationJeg prøver så vidt muligt at bruge billeder i min præsentation på webinaret. Billeder giver deltagerne en stemning, som de ikke får med tekst.Sørg for, at billederne ikke er nogen, deltagerne har set før. Jeg forsøger altid selv at tage nogle fotos, for det gør oplevelsen mere autentisk, end hvis det er fotos, jeg har købt, og som deltagerne har set 20 gange før.Kombiner gerne...