MediaCast 13: "Size matters a lot"

MediaCast - En podcast af Camilla Mehlsen

“Size matters”. Sådan lyder devisen fra den nordiske mediekæmpe Sanoma, der har ambitioner om at blive en af Europas største mediekoncerner. Sanoma har en årlig omsætning på 20 mia. kroner, hvilket er næsten dobbelt så meget som Danmarks største mediekoncern, Egmont. Halvdelen af omsætningen stammer fra aviser og magsiner. Og Sanoma har planer om at blive endnu større, men med et skarpere fokus. Indtil for nylig havde Sanoma en meget bred profil med eksempelvis også kiosker og biografdistribution, men den finske mediegigant er begyndt at sælge fra af deres portefølje, som ligger uden for deres to fokusområder med opkøbsmuligheder: massemedier og undervisningsmidler. Sanoma holder øjnene åbne for mulige opkøb og er i dag en førende magasinudgiver i flere lande, blandt andet i Finland, Holland, Belgium, Ungarn og Rusland. Ugens gæst i MediaCast er Marja-Leena Tuomola, som er Senior Vice President for forretningsudvikling i Sanoma News. I ugens MediaCast fortæller Marja-Leena Tuomola hvorfor Sanoma endnu ikke har aktiviteter i Danmark, hvor mediegiganten øjner vækst, og hun forklarer også, hvorfor hun tror på betalingsmure for avisernes online-indhold. Få også de største overskrifter i mediebranchen, leveret af Louise Reseke, redaktør på MediaWatch. Du kan følge medieudviklingen på MediaWatch.dk. Få gratis nyhedsbrevet fra MediaWatch én gang ugentligt - også med info om MediaCast - eller tegn abonnement for at få nyheder i din indbakke hver dag. MediaCast er produceret af Mehlsen Media for MediaWatch og podcastet med hjælp fra PodConsult. Har du ideer eller feedback til MediaCast, så skriv meget gerne til Camilla: [email protected]