‘Musikkens Rødder': Salsaens vej fra Cuba over Harlem til ‘Vild med Dans'

Mødet mellem afrikansk og spansk musikkulturNår Signe Lindkvist, Emil Thorup, Lars Christiansen, og de andre deltagere i ‘Vild med Dans' fredag aften kaster sig ud i en salsa, så er det til latinamerikanske rytmer, der trækker musikalske tråde helt tilbage til 1700-tallets Cuba.Når du tænker på Cuba, tænker du måske på cigarer, rom eller Castro. Men tilbage i 1700-tallet var Cuba også fødestedet for det, vi i dag kender som salsa. Cuba var centrum for den afrikanske slavehandel, hvor op imod en million afrikanske slaver blev udnyttet.På trods af de dystre omstændigheder blev Cuba en slags smeltedigel for afrikansk og spansk kultur, som også gav genklang i musikken. Den spanske guitar mødte de afrikanske trommerytmer, og ud af det opstod musikgenren son, der blev en forløber til salsaen. Lyt her til cubanske Ibrahim Ferrer med ‘Marieta'.Harlem, New York – Salsaens vuggeMen der skulle endnu en verdenskrise til, før salsaen fik den lyd, som vi kender i dag. Efter første verdenskrig, og den cubanske revolution i 1959, immigrerede mange mennesker fra Cuba og Puerto Rico, til New York, hvor det østlige Harlem hurtigt blev hjemsted for over en halv million latinamerikanere. Med sig bragte immigranterne deres hjemlige instrumenter og musikkultur.I de sene nattetimer på New Yorks natklubber, mødtes de og jammede. Salsaen blev født og pladeselskabet Fania – som bliver kaldt the Motown of Salsa – blev grundlagt og ‘coinede' udtrykket salsa. Selskabet dannede bandet Fania All Stars, der bestod af de bedste musikere, der udgav musik på Fania, og de blev kæmpe stjerner med udsolgte stadionkoncerter.Eliel Lazo – den danske salsakongeI Danmark har vi også noget at byde på, når det kommer til spændende latinamerikansk musik. Den cubansk-fødte percussionist Eliel Lazo og hans band The Cuban Funk Machine blander afro-cubansk musik med funk, blues og jazzmusik, som du f.eks. kan høre her på nummeret ‘Funk That Mambo'. Eliel Lazo har spillet på scener over hele verden, med Thomas Helmig, The Antonelli Orchestra og er opfattet som en af de dygtigste perkussionister i vor tid, hvilket har givet ham tilnavnet ‘God’s Hands'.

Om Podcasten

'Musikkens Rødder' hedder det, og det er en musikarkæologisk podcastserie, der undersøger hvilke rytmer, ord og inspirationskilder, som de store musikfænomener står på skuldrene af.