Coronaskolen – et nyt ideal for de mindste?

Det seneste år har været et af de mest intense og kaotiske i folkeskolens i historie. På mange skoler har coronakrisen ryddet både skema og normale arbejdsgange. Som klasselærer for 3. klasse på Kragelundskolen i Højbjerg har Mathias Henriksen oplevet, at hverdagen i coronaskolen trods retningslinjer om afstand og håndvask har været præget af langt mere ro og gladere børn. Kortere skoledage, flere timer i samme klasse og mere tid ude i det fri har minimeret konfliktniveauet og gjort eleverne mindre udkørte. Selvom om Mathias godt ved, at det seneste år i skolen har været en parentes, så håber han, at de gode erfaringer fra coronaskolen kan lære os noget om, hvordan vi også burde indrette skolen fremover. Det er værd at overveje, om vi ikke bliver nødt til at sætte tempoet ned for særligt de mindste elever, der har brug for mere tid og nærvær.

Om Podcasten

Corona har været en uundgåelig del af vores liv i over et år, og vi har oplevet et arbejdsliv, der er blevet vendt på hovedet. For nogle er arbejdsdagen fuld af værnemidler, forholdsregler og bekymring over at tage smitte og sygdom med hjem til familien, mens den for andre er en balance mellem virtuelle møder, kontor i stuen og en følelse af aldrig at holde fri. I podcastserien ”Når arbejdsdagen får corona” dykker vi ned i forskellige medarbejders hverdag på arbejdspladsen og ser nærmere på de dilemmaer, som coronakrisen fører med sig. I denne serie besøger vi blandt andre sygeplejersken, pædagogen, buschaufføren og de hjemsendte – og sætter fokus på trivsel og arbejdsmiljø under Corona-krisen. Podcastserien er produceret af de faglige organisationer DKF og DRO i samarbejde med Genlyd Podcast. Vært og tilrettelægger: Cecilie Winding.