102. Børns rettigheder er fundamentet i pædagogikken. Men Anja Kristine Hvidberg Olsen og Cecilia Decara

Pædagogisk kvarter - En podcast af Socialt Indblik

”Vi siger, at vi gør det. Men gør vi det reelt set, når vi kigger ned i praksis? Har børnene reelt set den stemme, de egentlig har krav på? Så bliver det lidt, ”vi hører, hvad I siger”. Men vi kan ikke se spor af det i praksis overhovedet bagefter”. Det fortæller Anja Kristine Hvidberg Olsen i Pædagogisk kvarter, der i denne uge handler om børns rettigheder. Til at fortæller om det, har vi besøg af Cecilia Decara, der er stifter af den socialøkonomisk virksomhed Børn & Samfund. Hun er tidligere national chef hos UNICEF Danmark og chefkonsulent og programleder for uddannelse hos Institut for Menneskerettigheder.Cecilia mener, at vi også i både skole og dagtilbud skal have langt mere fokus på børns rettigheder.For rettighederne, som blandt andet er formuleret i FN’s Børnekonvention, sætter en ramme for pædagogikken, så vi går fra ”sysninger” til rettigheder.  Når børn eksempelvis skal høres og inddrages, så er det ikke bare noget, vi gør, fordi vi synes, at det er rigtigt pædagogisk. Så er det også fordi børnene har krav på det.Lyt med når Cecilia Decara og Anja Kristine Hvidberg Olsen taler om, hvilke rettighederne børnene har, hvad de betyder for pædagogikken, hvorfor børnene selv skal kende deres rettigheder, og hvordan vi i skole og dagtilbud får mere fokus på børnenes rettighederne – også når det bliver besværligt for os selv. For det er særligt her de bliver vigtige.Cecilia Decara er i dag stifter og direktør for den socialøkonomisk virksomhed Børn og samfund, som har til formål at understøtte udviklingen af det, du kalder et mere børnevenligt samfund.Anja Kristine Hvidberg Olsen er indehaver af Relationsformidlerne. Hun er cand.pæd. i pædagogisk psykologi og forfatter til flere bøger.Programmet er udgivet af Socialt Indblik. Få vores nyhedsbrev.