S1E12. Prygl, ydmygelser og barske ritualer på universitetet: Fortidens studerende skulle møde op med vildsvinetænder og sortsværtet ansigt

Alle nye studerende på Københavns Universitet skulle engang igennem et optagelsesritual, der blev kaldt deposits. Ritualet skulle markere afslutningen på deres hidtidige liv og begyndelsen på et nyt som akademiker. Depositsen indebar både en officiel ceremoni, der handlede om at bevise sin kristendomskundskab og sværge universitetet lydighed, men den indebar også en række mere uautoriserede ritualer, som de ældre studerende og pedellerne stod bag… Og her blev der taget grove midler i brug for at hærde de unge drenge og sikre, at de forstod, at der er stor forskel på en ulærd og en lærd mand… Journalist Louise Lindblad og universitetshistoriker Morten Fink-Jensen finder vej ned i det gamle fængsel under Danmarks ældste universitet, for at blive klogere på de rituelle ydmygelser, som nye studerende har skulle gennemgå i de første 200-300 år af universitetets historie.Vært: Louise Lindblad. Medvirkende: Morten Fink-Jensen, universitetshistoriker, Københavns Universitet. Fortælleren: Poul Grinder-Hansen. Redaktør: Rikke Caroline Carlsen.

Om Podcasten

Ofringer, ritualer og magi er en del af vores forfædres liv, uanset hvor langt vi går tilbage i historien. I podcasten Obscuritas fortæller Vores Tid, Nationalmuseets medie, om danmarkshistoriens mørke afkroge og okkulte fortællinger. Journalist Louise Lindblad besøger de mange steder i Danmark, hvor mystiske og gruopvækkende scener er blevet opført. Lige dér, hvor vi går og står i dag.Den historiske mystik og gru fortæller danmarkshistorien fra et nyt og dybt fascinerende perspektiv, og samtidig stiller vi spørgsmålet: Hvad er ondskab? Hvornår er menneskers handlinger onde, og hvornår er de et forsøg på at redde sig selv og hinanden fra ondskab og måske skabe en bedre fremtid?Lyt med i din podcast app eller på vorestid.dk.Tilrettelægger: Louise Lindblad. Fortælleren: Poul Grinder-Hansen. Redaktør: Rikke Caroline Carlsen. Produceret med støtte fra William Demantfonden.