PETERgogikum - 9 - Psykologi og pædagogik

Det skal handle om psykologiens afsmitning på pædagogikken i PETERgogikums 9. afsnit. Klassiske udviklingspsykologiske perspektiver dukker af og til op hist og pist i pædagogikken og både Freud og Eriksson popper glimtvis op for at børste fasetænkningen af. Anderledes populære for småbørnpædagogerne bliver Stern og Bowlby, når de taler om tilknytning. Når vi ellers stikker hovedet i pædagogernes lån fra psykologien kan vi høre om affektiv afstemning, mentalisering og motivationsteori. Men hvad er egentlig psykologiens vigtigste bidrag til pædagogikken, hvad er den psykologiske videnskabs rolle her og hvor går grænserne for psykologiens intervention på pædagogik og pædagogisk praksis?Det er højstemt og lige dele abstrakt og konkret, når vi taler med Adjunkt, cand.pæd.psyk, Heine Jepsen, pædagog og cand.pæd.psyk, Brasanna Pushpadas og lærer og kandidat i generel pædagogik, Rikke Gaardsdal om PSYKOLOGI og PÆDAGOGIK.Vært og moderator: Peter Frostholm Redaktion og idé: Peter Frostholm og Jakob BjerreMusik, grafik og produktion: Jakob Bjerre

Om Podcasten

PETERgogikum er education to go. Det er ikke læsestof, men lyttestof. Til bussen, på løbeturen eller på cyklen.Vi tilbyder et supplement til andre mere traditionelle former for videns input.Det er holdninger, gode og dumme spørgsmål, kritik og blind begejstring. ’Det er all-things pædagogik.Din vært er Peter Hornbæk Frostholm. Redaktion og idé: Peter Hornbæk Frostholm og Jakob BjerreMusik og produktion: Jakob Bjerre