Crazy Christmas med Vivienne McKee for 39. gang: Writing comedy is serious business

POV International - En podcast af POV International

Kategorier:

For 39. gang skriver Vivienne McKee en Crazy Christmas komedie. For første gang laver hun – i bedste Netflix-stil – en ”ny sæson” af sidste års forestilling. Same, but different, som man siger. For hun leverer hvert år en fuldstændig nyskrevet forestilling i Glassalen i Tivoli, og det er hårdt arbejde at skrive komedie. Tusinder af danskere kender Vivienne McKee og hendes ukuelige hold af engelsksprogede skuespillere – omkring 60.000 publikummer per sæson for at være nøjagtig. Alligevel oplever hun hvert år salen halvt fuld af fans og halvt fuld af nye gæster, der hurtigt bliver introduceret til konceptet. For Crazy Christmas juleforestillingerne i Glassalen er nemlig et helt unikt fænomen. Over en menneskealder har formen udviklet sig med sine faste traditioner og kendte figurer; et royalt telefonopkald, en mand i dametøj (”the Dame”), en mand med nogle håbløse oversættelser, tilråb, publikumsdeltagelse og meget mere. For det har selvfølgelig betydning, at forfatteren og instruktøren af forestillingen er med på scenen. Hvis noget ikke virker, kan det skrives om. Hvis der sker en ny udvikling, kan det satiriske indhold ændres. Og nogle gange tager skuespillerne bare pis på hinanden på scenen. Vivienne McKee forklarer bl.a., hvordan sidste års pandemi-nedlukning af Tell Me About It midt i spilleperioden kom til at få indflydelse på dette års forestilling. Det ville være fristende med en repremiere, men 25.000 havde allerede nået at se den, så løsningen bliver som nævnt en ”ny sæson” ligesom en Netflix-serie. Selvfølgelig med lyn-resumé. Det foregår stadig i Miami og stadig blandt gangstere, men i ”den nye sæson” har Vivienne McKee valgt at læne sig op ad det klassiske mordmysterium, som Agatha Christie skrev dem. En såkaldt whodunit. Der er jo ingen, der siger, at offeret ikke kan være en gangster – altså: Who Killed Don Calzone? Undervejs i karrieren har Vivienne McKee også skrevet seriøs dramatik (om end altid med en snert af humor), f.eks. om Martha Gelhorn – en berømt krigskorrespondent, der til stor fortrydelse er mere kendt som Ernest Hemingways kone. Vivienne McKee når i den forbindelse at understrege, at det i alle hendes Crazy Christmas forestillinger siden 1982 altid er en kvindelig figur, der redder trådene ud. Lidt feminist har man da lov at være. Hvilket selvfølgelig efterlader spørgsmålet, hvorfor det altid er en mand fra publikum, der får lov til at komme med på scenen … Du kan høre hele POVcasten her – hovedsagelig på dansk, men med indskudte bemærkninger på engelsk – mens afsløringen af Who Killed Don Calzone må vente til premieren den 15. november: