POVtalk #7 - Hvorfor udgiver det danske forlag Escho gemt og halvglemt horror og gotik?
POV International - En podcast af POV International
Kategorier:
Forlaget Escho genopdager glemte internationale mesterværker i genrerne skræklitteratur og gotik og udgiver dem på dansk under serietitlen Udenlandsk Fugl. I denne POVtalk møder Christine Lind Ditlevsen forlagschef Anders Jørgen Mogensen, der fortæller, hvordan creepy bøger fra omkring år 1900 kan tale til læseren af i dag. ”Escho er her for at dokumentere øjeblikke af spontanitet, arkivere det forbigående og tilbyde nye, usædvanlige og levende lyde fra Danmark og udenfor.” Sådan står der på engelsk på Forlaget Eschos hjemmeside. Det blev skrevet i 2005, da Anders Jørgen Mogensen lige var sprunget ud som udgiver – af musik. Sidenhen kom bøgerne til, men det, der kendetegner Eschos udgivelser, er et ufravendt fokus på kvalitet, uanset om man trykker på vinyl eller papir. Escho har blandt andet lavet en bogserie, der hedder Udenlandsk Fugl. Serien fokuserer på oversættelser af gotik- og skræklitteratur i dens mange afarter fra perioden 1880-1940. Ofte af kvindelige forfattere. Escho og spøgelseskvinderne I denne POVtalk spørger forfatter Christine Ditlevsen Anders Jørgen Mogensen, hvorfor det lige blev dén bogserie, han ville udgive? Og hvad skal der til, for at en bog passer ind i serien? Serien omfatter blandt andet romanen Det gule tapet (1892), hvor en kvinde bliver tiltagende mere vanvittig af at være lukket inde på et værelse; Bag en maske (1866) om en tilsyneladende sød og uskyldig guvernante, der ødelægger en landadelig familie, og Hjemsøgelser (noveller, 1890), hvor indtil flere unge mænd betages af spøgelseskvinder, der (for)fører dem til død og ødelæggelse. I flere af seriens bøger har en kvinde en temmelig mørk rolle. Det er sigende for Anders Jørgen Mogensens smag i romaner, men, siger han, det vigtigste er ikke nødvendigvis kvinderne eller mørket. Det er, at disse bøger er vanvittig godt skrevet og fortjener et dansk publikum.