Skab tillid i den lille biks
"Vi er gazelle-virksomhed for 5. år i træk! Sådan!" Det lyder som noget, alle i en lille fremadstormende virksomhed drømmer om at kunne råbe ud til hele verden! Men tilliden kan godt blive lidt klemt i al det vokseværk. For som ejer har man måske været vant til at være med i det hele og pludselig har de ansatte noget sammen, som man ikke er en del af. Det kan skabe mistillid til de ansatte. Og som ansat kan det være svært at være sikker på, om ejeren har tillid til en. Så hvordan kan man håndtere det?Først og fremmest skal man acceptere, at tillid kommer ikke af sig selv. Det kræver en indsats fra alle parter og at der bliver sat tid og ressourcer af til at sikre tilliden. Det kunne eksempelvis være at holde retrospectives – også selvom man kun er to! Det har vi selv gode erfaringer med.Det og meget mere kan du høre eller se mere om i denne episode, når Birte Laursen og Johannes Damsgaard-Bruhn tager en snak med Heidi Sørensen, Reidel Consult, og Sune Monrad, Cobraid, om de to begreber.Der kommer mere om de to begreberEpisoden er del 2 af en lille serie på 4. Du finder den første episode her. Næste episode handler om en virksomhed, hvor dagligdagen har bidt sig godt fast. Derefter slutter vi af med en virksomhed, hvor der skal slankes og medarbejdere afskediges. Dem udgiver vi i løbet af december som små advents-episoder.