Noa

I denne episode taler jeg med Noa på 23 år. Jeg har kendt Noa siden hun var 16 år gammel, hvor hun kom til mig med mange symptomer på stress i midten af 1.g. Vi taler først om folkeskolen, og hvor godt det var for hende, at hendes forældre besluttede hun skulle skifte skole, selvom Noa egentlig følte hun havde det okay. Hun kom til en skole med et højt fagligt niveau og kom ind til København med en større diversitet af mennesker. Noa var i trivsel og havde det rigtig godt. Efter folkeskolen startede Noa i gymnasiet, hvor hun hurtigt udviklede flere tegn på overbelastning. Der var puttefester, socialt hierarki og en meget stor mængde af afleveringer. Jeg testede Noas intelligens og fandt en IQ på over 140. Gymnasiet var ikke en tid til hverken fordybelse eller at blive klogere. Det var for Noa én lang udholdenhedstest i afleveringer og arbejdspres, der periodevist førte til et stort alkoholindtag til festerne for at føle, der dog var noget ungdomsliv. Samtidig blev det en gymnasietid med et stort fravær, der pressede Noa yderligere. Til slut taler vi om universitetet. Noa læser nu matematik og teknologi på DTU. Der er desværre også været en del besparelser på undervisning og andre vigtige ting, hvilket vi selvfølgelig også drøfter. Tusind tak til dig Noa, for at deltage med alle dine spændende perspektiver! Lyddesign, Jingle og mix - Jonas Pørkcen SørensenSee omnystudio.com/listener for privacy information.

Om Podcasten

Ulla har som børnepsykolog hjulpet børn og deres forældre gennem mere end 20 år, og har medvirket både på og bag TV-skærmen. Et stigende antal forældre har gennem de seneste år henvendt sig til hendes praksis, fordi de er bekymret for deres barns trivsel. Det er ofte skolen og gymnasiet der presser barnet. Ulla taler dagligt med børn og unge, der er ramt af overbelastning og ikke magter skole- og uddannelsespresset længere. Det har fået hende til at reflektere over, hvordan hun bedst kan hjælpe forældre og børn på en nærværende måde. Derfor inviterer hun nu indenfor i podcastserien 'Skoletræt', hvor en række børn og unge modigt og åbenhjertigt deler deres personlige historie.