Soundvenue Filmklub: Der er et tydeligt før og efter 'Scream'

Slut-80'erne markerede ikke bare Sovjetunionens fald, men også teenage-slasherens fald. Men i 1996 kom gyserveteranen Wes Craven og manuskriptforfatteren Kevin Williamsons til undsætning. Med et selvironisk og selvrefererende glimt i øjet vendte ’Scream’ op og ned på genren og introducerede den til en helt ny generation. I dag hersker der bred enighed om, at der i gyserfilmens historie er et tydeligt før og efter ’Scream’, og filmens 12-minutter lange åbningsscene er fast inventar på listerne over de mest uhyggelige nogensinde.  Men står slasherfilmens redningskrans' historiske betydning i vejen for den egentlige film? Og hvordan tager ’Scream’ sig ud i 2020, hvor vi vælter os i kritikerroste arthouse-gysere? Er det overhovedet nok med et klassisk whodunit-plot og et par sjove meta-jokes? Det forsøger gyserjomfru Mathilde og tidligere Ghostface-fastelavnsgænger Christian at finde ud af i denne foreløbigt sidste udgave af Soundvenue Filmklub. En diskussion, der også byder på overraskende stor uenighed om tildelingen af podcastens prestigefyldte MVP-pris. Er Matthew Lillards og hans tunge gal, genial eller begge dele? Og er David Arquette overhovedet en god skuespiller? Og så bliver der også tid til at ønske god jul og godt nytår og ikke mindst udveksle helt særlige Filmklub-relaterede julegaver. Soundvenue Filmklub er præsenteret i samarbejde med Viaplay. 

Om Podcasten

‘Soundvenue streamer’ sætter krogen i de mest opsigtsvækkende serier og film fra det uudtømmelige streamingdyb. Hver uge og på under en halv time tørner filmredaktør Jacob Ludvigsen og anmelder Lise Ulrich sammen om de to mest interessante titler – og om det emne, der er på alles læber lige nu.