#49 Vildledende markedsføring: Firmaer med dollartegn i øjnene, halve sandheder og pseudovidenskabelige påstande

Stærk & Smertefri - En podcast af Jacob Beermann

I denne episode har jeg besøg af Søren Eltong til en snak om vildledende markedsføring. Markedsføring er drevet af virksomheders økonomiske interesser og det får desværre nogle virksomheder til at overdrive, vildlede og decideret lyve. Fokus er ofte på små uvæsentlige detaljer og frygt er en væsentlig ingrediens i salgsmaterialet. Problemet med vildledende og misinformerende markedsføring er, at det forvirrer forbrugeren, som både spilder tid, energi og penge. Forvirringen kan samtidig gøre det svært at vide hvad man skal gøre for at være sund, tabe sig, få større muskler eller træne på en hensigtsmæssig måde.  "Unfortunately, much of what passes as fitness knowledge is actually marketing". - Mark Twight I episoden snakker vi blandt andet om:  Hvad vildledende markedsføring er. Om det er vigtigt, at et produkt er naturligt, fri for e-numre, kunstige sødestoffer, GMO-fri, glutenfri, laktosefri, eller er et superfood. Hvordan du kan spotte vildledende markedsføring. Konkrete eksempler på vildledende markedsføring inden for træning, kost, sundhed og smertebehandling. Hvordan vildledende marketing kan stjæle fokus fra de ting, der faktisk har en mærkbar positiv effekt. Søren Eltong arbejder som personlig træner i Maxer, hvor han primært har klienter, der gerne vil blive stærkere og smertefri samt opbygge holdbare vaner. Søren er optaget af vildledende markedsføring fordi det forvirrer og lever i bedste velgående på fx sociale medier. Han har en stærk retfærdighedssans og er frustreret over, at forbrugeren bliver udnyttet af virksomheder, der markedsfører sig på ulovlig vis med usande påstande. Læs mere på https://maxer.dk/staerk-smertefri/vildledende-markedsfoering