Økonomi styrer, hvordan vi bliver klogere

Supertanker - En podcast af DR - Mandage

Kategorier:

(Den preussiske uddannelsespolitik) "... er en brutal afretning for, med mindst mulig tidstab, at gøre et utal af unge mænd nyttige, udnyttelige, til statstjeneste." Det skrev filosoffen, Friedrich Nietzsche i 1888. 134 år efter - i foråret 2022 - præsenterede Reformkommissionen Nye Reformveje for uddannelserne i Danmark. Kommissionen består hovedsageligt af økonomer, og medarbejdere på bl.a. universiteter spørger derfor, i hvor høj grad økonomi bør være styrende for uddannelse, dannelse og forskning. Om det er vigtigst, at vi bliver klogere, eller at vi bliver klar til arbejdsmarkedet. Medvirkende: Steen Nepper Larsen, forskningslektor på DPU/AU og bestyrelsesmedlem i Sophia - tænketank for pædagogik og dannelse. Otto Brøns-Petersen, cand.polit., analysechef i CEPOS, ekstern lektor på Statskundskab, KU. David Dreyer Lassen, prorektor for forskning og professor i økonomi ved Københavns Universitet, medlem af reformkommissionen. Julie Lindmann, Danske Studerendes Fællesråd. Carsten Ortmann: tilrettelægger og vært. Astrid Pedersen: tilrettelægger.