Fremtidens Sociale Medier
Supertrends - En podcast af Supertrends

Kategorier:
Er du træt af clickbaits og af at doomscrolle dig selv i søvn? I tvivl om, hvad der er skidt og hvad der er kanel på de sociale medier? Og er det alligevel dér, du bruger din dyrebare skærmtid?I denne episode tager vi dig med på en rejse helt frem til 2050 – hvor vi undersøger, hvordan sociale medier kunne udvikle sig radikalt. Forestil dig en verden, hvor de ikke længere bombarderer os med støj, men i stedet leverer troværdig information og meningsfulde fællesskaber. Tænk nu, hvis der kunne skabes noget vildere, bedre og billigere? Noget, vi faktisk kan stole på – og have tillid til. Og hvad gør du som virksomhed i fremtiden, hvis du skal nå brugerne uden de klassiske reklamer? Sammen med eksperterne i digitale medier, Astrid Haug og Mikkel Frimer Rasmussen, diskuterer fremtidsforsker Liselotte Lyngsø og forfatter Lars Tvede, hvordan vi kan skabe netop dét: meningsfulde fællesskaber og ejerskab over vores tid, data og dialog. Er vi klar til at droppe doomscrollingen og tage ansvar for vores digitale liv? Og hvad skal der egentlig til, for at Europa kan bygge næste generations sociale medier?Værter:Liselotte Lyngsø - LinkedInLars Tvede - LinkedInMedvirkende:Astrid Haug - LinkedInMikkel Frimer Rasmussen - LinkedInDan Mapes - LinkedInTilrettelæggelse:Liselotte Lyngsø og Denis Rivin - LinkedInProducent:Kim Pihl-Vester - LinkedInUdgiver:Dansk Erhverv - LinkedIn[0:32] Velkommen og intro Hvorfor vi ikke kan undvære sociale medier? [1:50] Lars Tvedes tidslinje Fra realtime dashboards til AI-influencere. [13:40] Astrid Haug Derfor forlod jeg Meta og X. [16:34] Mikkel Frimer Clickbait var dråben – nu bygger jeg alternativer. [26:00] Creative clustersFremtidens fællesskaber er nichebaserede. [28:02] Fremtidsrejse til 2050Sociale medier uden skærm og fyldt med sansning. [38:00] Spatial Web og selv-ejet dataEn ny digital arkitektur. [44:00] Det digitale A- og B-holdAdgang, dannelse og eksklusivitet. [47:00] Hvem skal bygge fremtidens platform?EU, DR, virksomheder – eller os selv?[55:31] KonklusionVi skal føle os beriget, ikke udnyttet – og det går stærkt!