Læselyst på skoleskemaet 1: Begreberne læselyst og læsebånd

TankOp - En podcast af Tank op

Kategorier:

Læselyst på skoleskemaet 1: Begreberne læselyst og læsebåndLæsebånd er en del af mange børns hverdag i skolen. Her læser de en selvvalgt bog i 15-20 minutter, og formålet er at stimulere deres læselyst. Men hvad er vigtigt, når man gennemfører læsebånd, og hvad er læselyst egentlig for en størrelse? Det kan du høre mere om i dette afsnit, hvor Henriette Romme Lund folder begreberne ud. Hun har forsket i skoleelevers læselyst og –ulyst, og hvilke faktorer der ser ud til at fremme læselyst. I podcasten præsenterer hun perspektiver på læsebånd og en bred palet af tilgange til og definitioner på læselyst, et begreb der både er helt enkelt og ganske kompliceret. Vi bliver klogere på:Hvad ved man om læsebåndets effekt?Hvorfor og hvordan praktiserer mange skoler læsebånd?Hvad har betydning for den enkelte elevs læselyst?Hvad er læselyst?Medvirkende: Henriette Romme Lund, ph.d. og læseforsker ved Nationalt Videncenter for LæsningRedigering: Siri Bonde og Lisbet Vestergaard.Episoden blev oprindeligt udgivet i 2020. Henriette Romme Lund var på det tidspunkt ph.d.- studerende. Hendes konklusioner og perspektiver i afsnittet skal derfor ses i lyset af, at hun endnu ikke havde afsluttet sit forskningsprojekt. Læs mere: Henriette Romme Lunds ph.d. afhandling: Læselyst og læseulyst ved stillelæsning. Portrætter af seks stillelæsende elever — UC Knowledge - University Colleges Knowledge database (ucviden.dk)Projektet Lyst til læsebånd i hele landet: fremtidensbiblioteker.dk/lsning-og-lsebnd Projektet ’Lyst til læsebånd i hele landet’, blev gennemført i 2019- 2020 af Tænketanken Fremtidens Biblioteker i samarbejde med Nationalt Videnscenter for Læsning. Projektet var støttet af Slots- og Kulturstyrelsens udviklingspulje til folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre.