Tech fra toppen (5): Coop's CTO & CFO Kræn Østergaard Nielsen har plan for at møde Amazon på egen banehalvdel

Amazon er (endnu) ikke til stede på det danske marked. Men alligevel har den amerikanske gigants lancering af det fuld-automatiske supermarked Amazon Go i den amerikanske by Seattle givet genlyd i den danske detailbranche.

For mens vores søgning er domineret af Google og vores kommunikation er overtaget – og overvåges - af Facebook så er vi danskeres indkøbsvaner stadig klassisk analoge. Lidt endnu, for med abonnementsmodeller, internationale spillere som Amazon og rene digitale tjenester som Nemlig.com kan der være store ændringer på vej.

Hos Coop siger CTO, CFO og ansvarlig for koncernens strategikontor Kræn Østergaard Nielsen at "løsningen er ikke at gå head-to-head med Amazon.”

Men hvad er løsningen så? Det har Kræn Østergaard Nielsen et bud på i denne femte episode af Tech fra toppen, en podcast fra Computerworld om ledelse, teknologi og forretning.

I dette afsnit kan du derfor høre mere om:

- Hovedtrækkene i Coops digitale strategi

- Hvordan Kræn flyttede ind hos en typisk dansk familie for at lære deres indkøbsvaner at kende

- Forsøgene i udvalgte butikker med at kunne skanne og betale med sin mobiltelefon - og dermed hoppe køen over

- Omorganiseringen fra Coop IT til den nye enhed Coop Teknologi - og etableringen af en ekstern lokation på en gård hvor de digitale eksperimenter er i fokus

- Hvordan det er at holde guldbryllup for sin mainframe for at fejre de folk, som har skabt grundlaget for forretningen. Men også for at markere, at det er tid til en ny teknologi.

Om Podcasten

En podcast fra Computerworld.dk om ledelse, it og forretning. Dine værter er chefredaktør Lars Jacobsen og CIO Torben Ruberg.