Uge 17: Hvad fører den danske corona-strategi os hen? Eksperter frygter, at de rige lande vil hamstre vacciner. Sundhedsvidenskabens risikovurdering kan ikke stå alene, mener Ingeniøren.

Transformator - En podcast af Teknologiens Mediehus - Fredage

Kategorier:

Vært: Henrik Heide

Medvirkende: Andreas Lindqvist, Mie Stage og Trine Reitz Bjerregaard

I denne uges Transformator sammenligner vi den danske corona-strategi med vores skandinaviske nabolande. For mens svenskerne betaler en høj pris i antal dødsfald for at holde samfundet åbent under epidemien, har nordmændene holdt fast i deres inddæmningsstrategi, hvor de med stor succes afbryde smittekæder og beder nære kontakter som samboende familiemedlemmer om at gå i karantæne, hvis der er en smittet i hustanden. Det har resulteret i en dødelighed, der ligger på under det halve af Danmark.

Vi skal også tale om vacciner – når de engang kommer. Allerede mens forskerne arbejder på at udvikle en vaccine, udtrykker flere forskere frygt for, at de rige nationer vil hamstre vacciner eller holde på nationalt producerede covid-19-relaterede lægemidler i en grad, der gør det svært at få dækket behovet bredt set på kloden.

Både når regeringen lukker samfundet ned og nu gradvist åbner det igen, træffer sundhedsmyndighederne valg på vores vegne, der indebærer en risiko. Men ifølge Ingeniørens lederskribent bør disse valg ikke kun træffes på baggrund af epidemiologerne sundhedsfaglige vurderinger. Andre videnskaber må på banen. Er der f.eks. risiko for langvarige skader hos små børn, der ikke får fysisk nærvær i løbet af dagen? Og hvad gør en samfundsmæssig recession ved selvmordsraterne?

Links

Nogle artikler kræver abonnement, og alle er muligvis ikke online endnu.

Norge fortsatte inddæmningsstrategi - og har under halvt så mange døde som Danmark

Ny strategi: 42.000 danskere skal dagligt testes for covid-19

Eksperter frygter hamstring af corona-vacciner

SSI-forsker: Der går snildt to år, før vi kan give en vaccine

Leder: Flere videnskaber må på banen i fase 2’s risikoanalyse

Bedre luft og lys styrker elevers indlæring