3. Lektiehjælp og faglig fordybelse

Med det øgede fokus på lektiehjælp og faglig fordybelse var det reformens hensigt, at alle elever – uanset deres baggrund – kan få den nødvendige faglige hjælp og støtte til skolearbejdet. På Vestbjerg Skole ved Aalborg har man prøvet flere modeller for lektiehjælp og faglig fordybelse. I dette afsnit fortæller en af skolens lærere om erfaringer og erkendelser og om, hvorfor Vestbjerg Skole ikke er blevet en lektiefri skole. Medvirkende: Louise Vibech Frederiksen, lærer på Vestbjerg Skole i Aalborg Kommune Ida og Nina, elever i 7. klasse på Vestbjerg Skole i Aalborg Kommune Vibeke Myrup Jensen, seniorforsker på VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd

Om Podcasten

Reformen af folkeskolen i 2014 blev startskuddet til et stort udviklingsarbejde på landets skoler med at få indført reformens mange elementer i hverdagen. Hvordan er arbejdet gået? Hvilke erfaringer har man gjort sig, hvilke udfordringer er man stødt på, og hvordan er reformens ambitioner blevet omsat til praksis? I podcastserien "Vejen videre med folkeskolereformen" stiller vi skarpt på de væsentligste resultater fra VIVE’s evaluering af reformen, og vi besøger en række skoler for at høre om det konkrete implementeringsarbejde.