#44: SYKL: matematik, didaktik og social bæredygtighed

Danske elevers faglige niveau er faldet markant siden folkeskolereformen blev indført i 2014 samtidig med at de oplever en stigende mistrivsel. Det er et stort problem, at eleverne ikke føler glæde ved at gå i skole. Vi ved, at der eksisterer en tæt sammenhæng mellem evnen til at lære nyt og eleverne generelle trivsel i skolen. Et trygt klassemiljø kan således udgøre en beskyttelsesfaktor for børnene, så de får mere lyst til at lære nyt. Samtidig er faglig sikkerhed med til at styrke børnenes trivsel i skolen. Vi er således inde i en uheldig cirkel, som gerne skal vendes. Det handler dagens udsendelse om. Vi interviewer projektleder og lektor fra Københavns Professionshøjskole Maria Christina Secher Schmidt om det projekt, der hedder SYKL. SYKL er en forkortelse af Systematiseret Klassekammerathjælp. Det handler om at systematisere og kvalificere den hjælp, som elever kan give hinanden i undervisning, og har både faglige og sociale formål. Vi hører også fra en række børn, som har SYKLet, som deler deres erfaringer og gode råd for SYKL.

Om Podcasten

Københavns Professionshøjskole vil bidrage til at udvikle svar og viden, som de kommende år vil præge vores velfærdssamfund. I Velfærdsprofeten undersøger værterne Lotte Andersen og Stine Rahr Bruzelius aktuelle problemstillinger, den gode praksis og de nyeste løsninger på velfærdsområdet. Det sker som oftest i samtaler med forskere og fagprofessionelle, der brænder for at gøre en forskel gennem deres fag og profession. Velfærdsprofeten er med andre ord til dig, der ønsker inspiration og input til faglig udvikling på eget fagområde – og til dig, som simpelthen bare er interesseret i velfærd i alle afskygninger. Du kan høre Velfærdsprofeten, hvor du normalt finder dine podcast og få nyeste opdateringer på Facebook, Instagram og Twitter.