Leder på spring - springet til ledelse 1:3

Viden på Tværs i kommunerne - En podcast af Viden På Tværs

Kategorier:

Mange pædagoger vil gerne prøve kræfter med et lederjob i en daginstitution eller SFO, men de er samtidig usikre på, hvad det kræver. Derfor har KL og BUPL taget initiativ til at udvikle kompetenceforløbet "Leder på spring - springet til ledelse". Forløbet er blevet testet af tre kommuner, Faxe, Lejre og Holbæk. Her har pædagoger, som er nysgerrige på ledelse, deltaget, mens nogle af deres ledere har fungeret som mentorer. I podcasten kan du høre perspektiver på springet til ledelse fra både pædagoger, en dagtilbudsleder, en forvaltningschef og undervisere på COK (nu Komponent), som har stået for kompetenceforløbet. Den første episode handler om, hvad der motiverer pædagoger til ledelse, og hvilke barriere der opleves. I episoden møder du pædagogerne Parly Trendholm fra Vipperød Børnegaard i Holbæk og Peter Christensen fra Firkløverskolen i Lejre Kommune. Begge er interesseret i ledelse og har deltaget i forløbet "Leder på spring - springet til ledelse". Du møder også dagtilbudsleder i Faxe Kommune René Busch Jensen, forvaltningschef i Holbæk Kommune Julie Becher og underviser på COK Susanne Harder. Hør mere om: - Hvordan lysten til at skabe kvalitet for børnene er en motivationsfaktor for at gribe ud efter ledelse - Hvordan ledelse kan opleves som en sort boks, som man ikke helt ved, hvad indeholder og kræver - Hvordan støtte og åbenhed om lyst til ledelse kan blive en vej til rekruttering på sigt Læs mere om, hvad der motiverer pædagoger til ledelse og de barrierer, de giver udtryk for: Pædagoger vælger ledelse for at skabe trivsel og udvikling I episode 2 kan du høre, hvordan ledere og forvaltninger arbejder med at spotte pædagoger, som er interesseret i ledelse, og hvordan de får mulighed for at prøve sig selv af.