Leder på spring - springet til ledelse 3:3

Viden på Tværs i kommunerne - En podcast af Viden På Tværs

Kategorier:

Mange pædagoger vil gerne prøve kræfter med et lederjob i en daginstitution eller SFO, men de er samtidig usikre på, hvad det kræver. Derfor har KL og BUPL taget initiativ til at udvikle kompetenceforløbet "Leder på spring - springet til ledelse". Forløbet er blevet testet af tre kommuner, Faxe, Lejre og Holbæk. Her har pædagoger, som er nysgerrige på ledelse, deltaget, mens nogle af deres ledere har fungeret som mentorer. I podcasten kan du høre perspektiver på springet til ledelse fra både pædagoger, en dagtilbudsleder, en forvaltningschef og undervisere på COK (nu Komponent), som har stået for kompetenceforløbet. Tredje episode handler om, hvilken kompetenceudvikling pædagoger med interesse for ledelse har brug for, og hvordan man lykkes med springet til ledelse. I episoden møder du Christina Nüssler, der er underviser på COK i forløbet "Leder på spring - springet til ledelse". Hun fortæller, hvordan pædagoger kan trække på kompetencer,  de allerede har, og sætte dem i spil i arbejdet som leder. Du møder også  dagtilbudsleder René Busch Jensen fra Faxe Kommune, pædagog Peter Christensen fra Firkløverskolen i Lejre Kommune og pædagog Parly Trendholm fra Vipperød Børnegård i Holbæk samt Julie Becher, der er forvaltningschef i Holbæk Kommune. Hun fortæller, at erfaringerne fra kompetenceforløbet gør hende fortrøstningsfuld i forhold til de fremtidige rekrutteringsudfordringer. Hør mere om: - Hvordan en blanding af ledelsesteori og konkrete opgaver giver inspiration og skaber afklaring for pædagoger - Hvordan pædagogers kompetencer kan oversættes til arbejdet som leder - Hvordan pædagoger kan træne og dygtiggøre sig i blandt andet personaleledelse, faglig ledelse og kultur- og forandringsledelse - Hvilken betydning klar og tydelig kommunikation og feedback har for arbejdet som leder Læs mere om seks kommuners erfaringer med at afklare og dygtiggøre pædagoger, der er interesseret i ledelse via kompetenceforløb: Pædagogers vej til ledelse går via en praktisk øvebane og teoretisk viden Læs også mere om kompetenceudviklingsforløbet "Leder på spring - springet til ledelse": Leder på spring - springet til ledelse