Styrket evalueringskultur i dagtilbud
Viden på Tværs i kommunerne - En podcast af Viden På Tværs
Kategorier:
I denne episode ser vi nærmere på begreberne motivation, mening og forståelse, og hvorfor disse tre komponenter skal være til stede for, at evalueringskulturen kan udvikle sig i dagtilbud. Hvis spontan og planlagt evaluering skal være noget, der kendetegner kulturen i institutionen, er det vigtigt, at personalet er motiverede for opgaven. Det sker blandt andet, når man oplever evaluering som meningsfuldt, fordi det kvalificerer de pædagogiske valg og handlinger, og man kan se, at det har en betydning for børnelivet. Nogle gange kan evalueringsarbejdet også tjene formål, der ligger uden for daginstitutionen. Det er derfor også vigtigt at skabe forståelse for, hvem der skal bruge evalueringerne og til hvad. De tre begreber motivation, mening og forståelse er derfor alle vigtige i arbejdet med at skabe en evalueringskultur i det enkelte dagtilbud. I denne episode møder vi medarbejdere fra to dagtilbud i Frederiksberg Kommune. Fra Børneinstitutionen Nykløveret deltager leder Thomas Cederblad, souschef Katrine Goth og pædagog Signe Baltzer. Fra Børnehuset Spilloppen møder vi leder Tina Søgaard, souschef Line Eggert og pædagog Mette Jørgensen, Derudover deltager de to forskere No Emil Kampmann, lektor og ph.d. i velfærdsledelse og -styring på Københavns Professionshøjskole, og Line Skov Hansen, studielektor ved Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet. Det er KL og BUPL, der sammen står bag podcasten, som er en del af projektet ”Styrket pædagogisk læreplan - udvikling af en stærkere evalueringskultur". Du kan finde mere viden om projektet på Viden på Tværs: https://vpt.dk/evalueringskultur