Styrket evalueringskultur i dagtilbud

Viden på Tværs i kommunerne - En podcast af Viden På Tværs

Kategorier:

Udviklingen af en evalueringskultur og evalueringsfaglighed i det enkelte dagtilbud kommer ikke af sig selv. Det skal hjælpes på vej, og her er ledelse afgørende. I denne episode ser vi nærmere på, hvilken betydning rammer, tid, kompetencer og ledelse har for at etablere og vedligeholde en stærk evalueringskultur i dagtilbud. Ledelsesopgaven handler blandt andet om at have blik for og understøtte de hverdagsrutiner, der hjælper faglig nysgerrighed og pædagogiske dialoger på vej. Det handler også om, at hverdagen organiseres på måder, der skaber klarhed over, hvornår evalueringsprocesserne (såsom at skabe data, have refleksive dialoger og lave afprøvende handlinger) finder sted og over hvem, der gør hvad. Lederen skal endvidere være brobygger og oversætter mellem praksis og forvaltningen samt det politiske niveau og skabe rammer i form af tid, organisering, mødestrukturer og udviklingen af et fælles sprog. Dertil kommer en løbende dialog om de kompetencer, der er behov for i arbejdet med at etablere og vedligeholde en bæredygtig evalueringskultur. I denne episode møder vi medarbejdere fra to dagtilbud i Frederiksberg Kommune. Fra Børneinstitutionen Nykløveret deltager leder Thomas Cederblad, souschef Katrine Goth og pædagog Signe Baltzer. Fra Børnehuset Spilloppen hører vi leder Tina Søgaard, souschef Line Eggert og pædagog Mette Jørgensen. Vi møder også Iben Lunderskov, der er pædagogisk konsulent, og Dennis Danielsen, som er dagtilbudschef - begge fra Frederiksberg Kommune. Derudover deltager forskerne No Emil Kampmann, lektor og ph.d. i velfærdsledelse og -styring på Københavns Professionshøjskole, og Line Skov Hansen, studielektor ved Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet. Det er KL og BUPL der sammen står bag podcasten, som er en del af projektet ”Styrket pædagogisk læreplan - udvikling af en stærkere evalueringskultur". Du kan finde mere viden om projektet på Viden på Tværs. https://vpt.dk/evalueringskultur