Styrket evalueringskultur i dagtilbud

Viden på Tværs i kommunerne - En podcast af Viden På Tværs

Kategorier:

For at udvikle en evalueringskultur i dagtilbud kræver det, at lederne og det pædagogiske personale har metodiske og analytiske kompetencer, der sikrer, at evaluering foregår på en systematisk måde. I denne episode ser vi nærmere på, hvordan brug af data i bred forstand og evalueringsmetoden kan styrke medarbejdere og lederes evalueringsfaglighed i dagtilbud. Systematik i en evaluering handler blandt andet om at være tydelig omkring formålet med evalueringen og at formulere, hvad evalueringen skal undersøge og give svar på. Systematik handler også om at indsamle og analysere data, inddrage forskellige former for viden og om, hvordan man bruger den viden og refleksion, som evalueringen skaber i den efterfølgende pædagogiske praksis. I denne episode møder vi de to forskere Line Skov Hansen, studielektor ved Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet, og No Emil Kampmann, lektor, ph.d. i velfærdsledelse og -styring på Københavns Professionshøjskole. Vi møder også Iben Lunderskov, der er pædagogisk konsulent, og Dennis Danielsen, som er dagtilbudschef - begge fra Frederiksberg Kommune. Derudover medvirker medarbejdere fra to institutioner på Frederiksberg. Fra Børneinstitutionen Nykløveret hører vi leder Thomas Cederblad, souschef Katrine Goth og pædagog Signe Baltzer, og fra Børnehuset Spilloppen deltager Tina Søgaard, souschef Line Eggert og pædagog Mette Jørgensen. Det er KL og BUPL, der sammen står bag podcasten, som er en del af projektet ”Styrket pædagogisk læreplan - udvikling af en stærkere evalueringskultur". Du kan finde mere viden om projektet på Viden på Tværs: https://vpt.dk/evalueringskultur