NSP-Coaching #2 - Barnets udvikling og de vigtigste strategier til at hjælpe

Nervesystemet - Adfærd og Forandring - En podcast af Aske Ludvig Rask

Kategorier:

Vi fortsætter med at følge Karen i hendes udvikling med særligt fokus på at arbejde med børn.Hvordan hun hjælper og er der for dem, støtter og skubber på barnets udvikling - uanset hvor udfordrede de er. Modellen, vi arbejder med, passer ikke til en bestemt type eller diagnose, barnet har. Det er unordnet om barnet er velfungerende, har ADHD eller i Karens tilfælde har en hjerneskade.

  • Hvordan løser Karen det rigtige behov, barnet har på langt sigt?
  • Hvordan bliver Karen et fyrtårn og sikkerhedskilde, der træner barnet til at være med ubehag i stedet for at fikse og fjerne ubehaget?
  • Hvad vil det sige at plante små frø og se disse gro?
  • Hvor lang tid tager forandring?
  • Hvordan holder Karen fokus, på det hun kan kontrollere?
  • Hvordan fjerner vi skyld og skam i forbindelse med adfærd hos barnet?
  • CNS-ProgrammerVi introducerer CNS-Programmer - et vigtigt redskab i NSP-Træning.CNS står for det centrale nervesystem. CNS-Programmer er en række signaler i CNS, som starter med en neutral tanke eller et billede. Tanken og de forbindelser i nervesystemet, der er koblet op på den tanke eller billede, kalder vi CNS-programmer. I episoden arbejder vi med: 
  • Orkanens Øje
  • Dyrepasseren 
  • Plante Frø
  • Planten Der Gror
  • Fyrtårnet
  • Fx:Tanken om at være et fyrtårn, aktiverer en masse signaler i nervesystemet, der gør os bedre til at hjælpe barnet i sin udvikling. Det samme med de andre programmer. CNS-Programmerne bruges så i forskellige situationer alt efter behov.