#1 – Værtskab med Jan Restorff

I første afsnit er Rikke og Henrik kørt en tur til Michelin-restauranten Søllerød Kro, hvor de har en aftale med restaurantchef Jan Restorff. Emnet er værtskab, som er en af tjenerens kerneydelser, og noget, der ligger både Henrik og Rikke meget på sinde. For Henrik er værtskab mange ting. Det handler i bund og grund om at få mennesker – her gæsterne - til at føle sig velkomne. At man har en oprigtig intention om at gøre livet lidt lettere for dem, der kommer på besøg. Men også at passe på sig selv og sørge for, at man har det godt.  For Henrik er værtskab lidt det samme, som den følelse man gerne vil give, når man får gæster derhjemme. Ikke nødvendigvis vennerne til film og øl på sofaen, men måske den første date, eller når man skal møde svigerforældrene første gang. Alt skal gerne spille, og der skal være styr på, at alt er klar til ‘service’. Rikke går også meget op i værtskab - ikke kun når hun er på arbejde, men også hjemme i det private. Rikke elsker personligt at holde arrangementer, og det at være vært kan være mange ting. Alt fra tema, farvekombinationer på borddækning, hvem drikker hvad, og hvem kan tåle hvad? Jan Restorff tager imod de to værter på Søllerød Kro, og snakken kommer hurtigt omkring nogle af de elementer ved værtskab, som han synes er essentielle. For Jan er omdrejningspunktet altid gæsten, og han mener faktisk, at værtskabet aldrig har været vigtigere end nu. Gæster elsker at blive genkendt, når de besøger en restaurant, og det gode værtskab er ifølge Jan at kunne huske detaljer om og fælles historier om gæsterne. Gæsterne genkender personalet, og derfor er det vigtigt, at gæsten også bliver genkendt af tjeneren. Det er desuden helt afgørende for et godt værtskab, at man som tjener yder sit maksimale og gør sig umage. Jan sætter en stor ære i at kunne opvarte sin gæst til noget nær perfektion, da det skaber en sikkerhed omkring besøget og værtskabet, som de fleste holder af – det handler om at tage gæsten i hånden og skabe en behagelig atmosfære. Her fremhæver Jan også tjenerens situationsfornemmelse, som et vigtigt redskab til at yde et godt værtskab – det er super vigtigt at kunne aflæse gæstens behov og kun ”forstyrre” i de sammenhænge, hvor det giver mening for gæsten. Jan sætter også ord på, hvor vigtig tjenerens rolle og værtskabet er, for den samlede oplevelse af at besøg en restaurant. Uden et professionelt og godt værtskab, er kokkens arbejde i køkkenet intet værd. Det er altafgørende, at tjeneren er i stand til at formidle den viden og det arbejde, kokken har kreeret, til gæsten, for at oplevelsen bliver god. Til sidst i afsnittet bringes Emma Gad, som et fast element, på banen, og det kommer der både en god pointe og et godt grin ud af. Du kan lytte til hele podcasten her: hrs.dk/podcast eller i din foretrukne podcastapp.

Om Podcasten

En tjener er ikke bare en tallerkentaxa! Der er mange flere aspekter i tjenerens arbejdsopgaver, men det er kun sjældent, at tjenerfaget får den omtale og opmærksom, det fortjener. Det synes vi her på Hotel- og Restaurantskolen er en skam, da tjenerfaget rummer rigtig mange spændende elementer, udfordringer og nuancer, som skal på dagsordenen. Derfor har vores to passionerede tjenerfaglærere, Rikke Mie Bygmann og Henrik Lindegaard, sat sig for at lave en tjener-podcast, hvor de sætter fokus på en lang række interessante emner og dilemmaer inden for tjenerfaget. Vi værner om faget og vil gerne udbrede budskabet om os og vores kollegaer fra branchen. Rikke og Henrik kører derfor rundt i det danske land med mikrofon og hørebøffer under armen og interviewer en masse spændende folk fra og omkring restaurationsbranchen, der kan gøre os klogere på fagets muligheder og nødvendighed. Tjeneren er nemlig lidt ligesom tigrene – i fare for at uddø, og det skal der laves om på! Så lyt med på https://hrs.dk/about/podcast/ og i din foretrukne podcast-app og få et indblik i de mange opgaver og funktioner, som tjeneren kan byde på.